- Bevezető
- A valódi történet
- Kifizetődő befektetés
- Melyik szintet érdemes megcélozni
- CMMI vs mások
- CMMI negatív szintek
Mi az a CMMI?
A következő menüpontok megmagyarázzák, mi is az a CMMI és milyen előnyökkel szolgálhat a vállalatodnak. Ha érdekel, hogy mi kell a projekt pontos időben való kivitelezéséhez, kérlek, olvass tovább.
Feltételezheted, hogy a CMMI a NASA, Boeing, vagy más óriásvállalatoknak való – de ez távol áll az igazságtól!
Attól függően, hogyan implementálod a CMMI második vagy harmadik szintjét, a befektetések megtérülése akár már 10 embernél is kezdődhet… Továbbá, a CMMI semmilyen módon nem gátolja az olyan agilis folyamatokat, mint az XP vagy a Scrum; a CMMI mindössze annyit tesz, hogy rámutat az XP vagy a Scrum hiányosságaira, melyek a hibák kijavítása után száz százalékosan érettek lesznek a CMMI harmadik szintjéhez, ami továbbá a harmadik szinthez kapcsolódó idő/költség megtérülésekhez vezethet.
Konzervatív becslések szerint a CMMI harmadik szintjével kompatibilis szoftverfejlesztési folyamatok alkalmazása akár négy-húszszoros megtérülést is eredményezhet, a választott implementációs módszertől függően. A jelenlegi érettségi szinttől függően, akár 30 százalékkal is gyarapodhat a kapott érték, ugyanakkora erőfeszítések mellett.
A valódi történet
A CMMI az angol “Capability Maturity Model Integrated” kifejezés rövidítése, melynek jelentése integrált képesség-érettség modell. Az integrált modell 2001-ben alakult ki, az 1992-ben létrejött eredeti CMM modellen véghezvitt változások következtében.
Hogyan kezdődött?
Az első CMM-mel foglalkozó tanulmány az Egyesült Államok Védelmi Minisztériumának megbízásából készült el. A Védelmi Minisztérium arra volt kíváncsi, melyek azok a legfontosabb elemek, melyek az informatikai projektek elvégzését közelebb tudnák hozni a várt idő/költség előrejelzésekhez. A tanulmány elvégzésével a Carnegie Mellon egyetem szoftvermérnöki kara kapott megbízást, még 1988-ban. A kar az eredményeket és az első CMM jelentést 1992-ben jelentette meg.
Mit találtak?
A CMMI valódi értéke, hogy megmutatja melyik programfejlesztő, projektmenedzsment vagy szervezeti menedzsment folyamatok jelentik a kulcsot a nagyobb idő/költség teljesítményhez.
A CMM és a CMMI ezeket a folyamatokat kulcs-folyamatcsoportoknak (KPA) nevezi, melyek feltétlenül szükségesek a képesség-érettség eléréséhez. Más szavakkal, a CMMI rámutat azokra a képességekre, melyekkel érdemes foglalkozni az érték növelésének érdekében.
Hogy állapították ezt meg?
A kutatás számos projektet vett alapul. Kiválasztották a kulcsfolyamatokat, majd csoportosították a projekteket az idő/költség és az előrejelzések viszonya alapján. Ennek alapján állapították meg a már említett képesség-érettség öt szintjét. Úgy is mondhatnánk, hogy bizonyos folyamatcsoportok alkalmazásával jelentős és hirtelen javulás érhető el az idő/költség és az előrejelzések viszonyában. A kutatók emellett észrevették azt is, hogy nem létezik fokozatos javulás, ha hiányzik egy folyamat, azonnal jelentős visszaesés lesz tapasztalható. Ezt mutatja a következő kép is:
Melyek az említett folyamatcsoportok?
Dióhéjban így néz ki a dolog:
► Ahhoz, hogy az első szintről, melyet „hősködő menedzsmentnek” is neveznek, a második szintre lépj, és jelentősen csökkentsd az idő/költség túllépéseket, el kell fogadnod és alkalmaznod kell a követelménymenedzsment, a projekttervezés, a projekt monitoring és a konfigurációs menedzsment folyamatait is, valamint még néhány más folyamatot (összesen 7 KPA-ról, azaz kulcs-folyamatcsoportról van szó).
► A másodikról a harmadik szintre való fellépéshez még néhány folyamatot kell alkalmazni. Ilyenek például az ellenőrzés, tervezés, érvényesítés és a döntéselemzés. Emellett szükség van még olyan szervezeti folyamatokra is, mint amilyen a meghatározott folyamatok tervezése, elkészítése, képzése, és szükségesek az eszközök, sablonok, szabványok, stb. is (még 10 KPA, azaz kulcs-folyamatcsoport).
► A negyedik szintet a projektek és folyamatok kvantitatív menedzsmentje jellemzi.
► Az ötödik szinten elvárás a folyamatos fejlesztés valamint a kvantitatív adatok alapján történő előrejelzés és mérés is.
Ne ess pánikba!
Ne ijedj meg a negyedik és ötödik szinttől – kezdd a második szint elérésével, majd célozd meg a harmadikat. Ez nem is lesz olyan nehéz, hiszen ezek mind olyan alapdolgok, melyekről már hallottál, sőt, egy részét valószínűleg már alkalmazod is. És jegyezd meg – ezzel a kis lépéssel már közelebb is kerültél a harmadik szinthez – fantasztikus, csak így tovább!
Ajánlott olvasmányok
Bizonyára van még kérdésed, vagy szeretnél több részletet is megtudni. Ajánljuk figyelmedbe:
- Mely érettségi szintek léteznek?
- Melyik szintet érdemes megcélozni? Szükségem van-e CMMI bizonyítványra? (GYIK)
- Létezik-e teljes lista, mely tartalmazza a szintek eléréséhez szükséges összes folyamatot?
- Pontosan mit kell alkalmazni a második és a harmadik szint eléréséhez?
Kifizetődő befektetés
Hogy egy alternatív nézetet mutassunk be számodra azt illetően, hogy a teljesítménynövelés jelentősen feljavítja a jelenlegi idő/költség alapú teljesítményt, megfordítottuk a haranggörbét.
Mint ahogy az a továbbiakban olvasható lesz, a befektetés megtérül, teljes mértékben nyereséges lesz méghozzá négyszeresen, de akár húszszorosan is profitálhat.
Miért is kifizetődő:
Az idő/költség variációk nagy hatást gyakorolnak az összeredményre, legyen szó akár pénzügyről, akár hírnévről. Például:
És, hogy komolyra fordítsuk a szót:
- Ha 20%-kal több időt venne igénybe, az azt jelentené, hogy a marketing csoport várakozik, a szolgáltatás nem elérhető, mint ahogy megígértük, a bevételáramlás is késik számunkra.
- Az idő/költség aránypár eltolódása kihat más projektekre is. Így kevesebb pénz jut más projektek megvalósítására, ami hátráltatja a vállalat stratégiáját és más taktikai lépéseket.
- Kereskedelmi szemszögből nézve, ha a vállalatnak 10%-os a jövedelmezősége, hozzávetőlegesen mondhatjuk, hogy 100 000 dollár valaki számára annyit jelent, hogy ezt az összeget fel kell tornáznia 1 000 000 dollárra termelés és értékesítés során, hogy a vállalat éppen csak fedezni tudja költségeit. A túllépés közvetlen hatással van a szervezet pénzügyi eredménymérlegére és a részvényeink értékére.
- Közigazgatási környezetben a 3. szint elérésével el lehet érni a jobb kézbesítés/támogatást a közszolgáltatásban az ICT segítségével. Továbbá, az ICT szervezet előrelátásai szerint, az egységfejlődés és a kereslet már nem okoz több stresszt, mivel tervezhető és ellenőrizhető lesz.
Befektetésünk, hogy megszerezzük az előrelátott CMMI 3. szintű programfejlesztés feldolgozását és betanítását és, hogy a folyamatot másodrendűvé tegyük, a befektetési diagramok egy átlagot fognak mutatni, mely alapján megtakaríthatunk akár 50%-nyi idő/költség arányt minden kibocsájtott egység alapján, amelyek szerepelnek a projektben. Ha valaki visszakozik vagy kételkedik, mond meg neki, hogy ha 10% – 30%-kal is többet tudnál teljesíteni, az nem is volna rossz.
De komolyra fordítva a szót, egy szolid 10%-os előmenetel, ROI (befektetésből megtérülő nyereség) esetében 4-től 20 alkalommal is teljesen lehetséges. A nyereség négyszeresen felülmúlja a befektetést, ha mindezt kifejleszted saját részre, és tizenháromszorosan ha megvásárolsz egy folyamatot, mint például az IBM Rational’s MethodComposer, vagy akár húszszorosan, de csak a teljes, hármas szintű panaszok esetében, mint például a SmartMethod (minden esetben megába foglal továbbképzést is). A programunkra alapuló irodai tapasztalatok azt bizonyítják, hogy 10%-os fejlődés elérhető szinte azonnal, míg a 20%-os is hamar megvalósul.
További információkért a befektetésből megtérülő nyereségről keresd fel vállalati akta mintáinkat.
Szó mi szó, ha az előrejelzések variációit szeretnéd csökkenteni, vagy általában véve a jelenlegi idő/ költség arányt szeretnéd csökkenteni, amellett, hogy szeretnéd kézbesíteni az ígért és jobb teljesítményt, a CMMI elárulja neked, hogy milyen képességeket célozz meg.
Melyik szintet érdemes megcélozni?
Gyakran felmerül a kérdés, hogy melyik szintet érdemes megcélozni, és hogy szükség van-e hivatalos felmérésekre.
Az elsődleges cél az idő/költség megtérülések elérése kellene, hogy legyen, melyet a CMMI harmadik szintje eredményez. A hivatalos elismervény helyett érdemesebb megcélozni a folyamatok és a gyakorlatok mérhető javulását.
Természetesen ahhoz, hogy javulást érj el a folyamatokban, valóban szükséged lehet egy teljes felmérésre, mely rámutat a jelenlegi hiányosságokra. A másik alkalmazható stratégia szerint pedig csak fel kell cserélned a hiányos folyamataidat egy teljes, CMMI-vel kompatibilis folyamatsorozattal, a gyors javulás elérése érdekében.
Miért a harmadik szint?
Érdemes a harmadik szintet megcélozni, hiszen ez a szint remek bevezető tréninget biztosít. Bevezető tréning nélkül az újonnan érkezett csapattagok nem ismerik a folyamatokat, ami miatt a projekt csak rész-optimálisan tud majd működni. Rövidtávon, főleg a nagyobb személyzeti változások esetében, az új alkalmazottak akaratukon kívül is vissza fognak vetni a második szintre, vagy rosszabb esetben az első szintre, vagy az alá!
Ezt is vedd figyelembe: Ha évente az alkalmazottaid húsz százalékát cseréled le, akkor két év múlva már az alkalmazottaidnak közel fele nem fogja ismerni a munkametódusokat (a választott metódustól függetlenül). Ez olyan, mintha folyó víz alatt mosogatnál – a költségek óriásiak lesznek!
Ennél fogva, ahhoz hogy tartósan előrelendítsd a folyamatokat és elérd az idő/költség előnyöket, feltétlenül fel kell lépned a harmadik szintre.
De miért nem a negyedik vagy az ötödik szint?
Senki nem akar megállítani, és hamarosan magad is észreveszed majd, hogy a további idő/költség előnyökbe és a minőségjavításba érdemes befektetni. De a sportokhoz hasonlóan itt is érdemes először egy alkalmas, érett csapatot felépíteni, mielőtt még nemzetközi versenyekre neveznél be.
De akkor miért ne maradjak az első szinten?
Azért, mert ez pénzbe kerül, valamint munkaerő lemorzsolódást, minőséggel kapcsolatos hibákat eredményez és így tovább (lásd a Kifizetődő befektetés c. cikket).
Tipp:
Hogy túléld a folyamatok előrelendítésével járó erőfeszítéseket, és maradandó javulást érj el, kezdd a megfelelő metrikák összegyűjtésével. Ezek nélkül csak a második szinten ragadsz majd meg, és abba a téves hitbe ringatod magadat, hogy a folyamatok pénzbe kerülnek. A magasabb költségekről szóló tévhit azonban csak abban az esetben igaz, ha nem vesszük figyelembe a tényleges csökkenéseket, ahogyan azt a „folyamatok többe kerülnek” részlegben is megmagyaráztuk.
Jegyezd meg: a megfelelő metrikák nem csak az idő és a költségek – melyek önmagukban véve még teljesen jelentéktelenek. Szükséged lesz még néhány más mércére is, mint amilyenek a projekt képesség-érettsége, hogy felvértezd magad a pesszimista hozzáállás ellen.
CMMI vs mások
A CMM kutatás (figyelj fel az „I” hiányára) nem a véleményeken alapszik, hanem a mérhető különbségeken.
A CMM és a CMMI nagyban különbözik mondjuk az ITIL/itSMF-től vagy OPM3-tól, melyek szintén alkalmazzák az érettségi szinteket. Azonban ezek a szintek inkább egy szabványos csoport kollektív véleményén alapszanak, míg a CMM és a CMMI esetében a szintek alapja az idő/költség korreláció az alkalmazott folyamatokban.
A Cobit elfogadta a CMMI szintjeit, de sokkal szélesebb körű ellenőrzés mellett (a stratégiától kezdve, a kormányzáson át, egészen az informatikai műveletekig, azaz az ITIL-ig).
A CMM és a CMMI idő/költség viszonyával kapcsolatos megfigyeléseit megerősítette a Standish Chaos jelentés, a Spice projekt és még sok más kutatás is.
A PRINCE2 és a PMBOK kollektív véleményszabványok. A CMMI kulcsfolyamatai és specifikus gyakorlatai rámutatnak a munkatestületben jelentkező hiányosságokra, annak érdekében, hogy a mérhető idő/költség javulás elérhetővé váljon.
A CMMI integrált modell négy különböző képességi modellt ötvöz. A modellek integrálásával kapcsolatban azonban megütköznek a vélemények. Például a Követelményfejlesztés és a Követelménymenedzsment szét lett választva egymástól, de felmerül a kérdés, hogy a gyakorlatban vajon elválasztható-e ez e két részleg. Ehhez hasonlóan, az „új” (CMMI) harmadik szintje integrálja a folyamatcsoportokat, de felmerülhet a kérdés, hogy vajon minden folyamat tiszta idő/költség korrelációval rendelkezik-e.
A CMMI jelentős javulást hozott azzal, hogy az elemzés és a mérés folyamatait a negyedikről a második szintre helyezte át. Ez azonban egy tanult lecke (méghozzá elég fontos lecke), nem pedig a második szint belső folyamatainak a megfigyelésének eredménye.
Az Amerikai Védelmi Minisztérium leállította a CMMI kutatás további finanszírozását. Ez valószínűleg azért történt így, mert a kulcsfolyamatokban nem történt jelentősebb változás az eredeti, 1992-es CMM kutatás óta, kivéve az integrált folyamatokat. Ezek jó hírek, hiszen tisztán mutatják, hogy még 17+ év elteltével is biztosak lehetünk abban, mi jelent valódi különbséget a projekt teljesítményében.
Ennek az utolsó, pozitív megállapításnak a fényében… ha már tudjuk, mi jelenti a különbséget, miért is ne kezdenénk hozzá?
CMMI negatív szintek
Ez a rész mosolyt csal az ember arcára, és természetesen nem tükrözi a hivatalos CMMI szinteket vagy a CMU-SEI anyagokat. Mégis felismerheted néhány jellemvonását.
Nem sokkal a CMMI (1992) felbukkanását követően, néhány ember úgy érezte, szükséges tisztázni a mércék másik (negatív) végét. A következőkben egy e-mailből idézünk, mely az 1993-1994 évekből származik.
Íme egy gyors áttekintés a kibővített CMM szintekről az Egyesült Államok Légierejében frissen őrnaggyá kinevezett Tom Schorschtól.
A CMU-SEI adatok szerint, 70%-a az összes szoftveres szervezetnek 1-es (Káosz) szinten van a Képesség – Érettség Modell (CMM) alapján. A valóságban, sok esetben lejjebb helyezkednek el, mint csupán a káosz szint, viszont a CMM rendszerben nem létezik alacsonyabb szint.
Ez a cikk definiálja és leírja az alacsonyabb szinteket, és a hozzájuk tartozó Kontraproduktív Magatartásokat (KPAs). Természetesen a SEI CMM-ben, a KPA (Key Proces Area) jelentése Kulcsfontosságú folyamat és terület.
A fejletlenség négy szintje:
0 . szint: Gondatlanság (Közöny): Nem hagyja, hogy egy fejlesztési folyamat sikeres legyen. Minden problémát technikai problémának tekint. A vezető és a minőségbiztosítási aktivitásokra csak rezsiköltségként és felesleges kiadásként tekint, amelyek elengedhetetlenek a szoftver fejlesztési folyamatokhoz.
–1. szint: Akadályozó (Kontraproduktív): Nemkívánatos eredményre vezető folyamatokat vezet be. A folyamatok szigorú meghatározására és betartására nagy hangsúlyt fektet. Rituális szertartásoktól hemzseg.
-2. szint: Lenéző (Arrogáns): Figyelmen kívül hagyja a remek, intézményesített szoftver mérnöki munkákat. Hatalmas szakadék van a szoftver fejlesztési aktivitások és a szoftver javítási folyamatok között. Teljesen hiányzik a képzési program.
-3. szint: Aláásás (Szabotázs): Elhanyagolja a saját jellemzők kifejlesztését, ehelyett tudatosan lejáratja a konkurens szervezetek erőfeszítéseit, a szoftver fejlesztési folyamatokat illetően. Kifizetődő kudarc és gyenge teljesítmény.
A te szervezeted hová tartozik? Remélhetőleg a pozitív tartományban van.
Partnereink
Hörmann Magyarország
„A rendszer meghozta a vele szemben támasztott elvásárainkat, nagyon jól segít azokon a területeken ahol használjuk, mint például: szabadság nyilvántartás, hibajegy rögzítés, szervizmunkák delegálása, CRM.
Az Office42 kollégái kiváló ismerői a rendszernek, és mindig nagyon segítőkészek, nagy szakértelemmel állnak rendelkezésünkre.”
Impulzus Projekt SRO
„2016 óta tartó együttműködésünk keretében használjuk Bitrix24 rendszert, ami alapjaiban változtatta a meg vállalkozásunkon belül keletkező információ áramlásokat.
Napi működésünkre kiválóan testre lett szabva, maximálisan támogatva a beérkező és kimenő információk megjelenését és tárolását a 21. századnak megfelelő és könnyen kezelhető felülettel.”
Saubermacher Magyarország
„Szervezetünk a CRM, PM és Drive valamint az üzenetküldő funkciókat használja elsősorban. Ezek nagyban megkönnyítik a napi munka szervezését, a feladatok rendszerezését és a közvetlen kommunikációt.
Ha jól emlékszem nem volt még olyan megkeresésünk, melyre ne kaptunk volna választ / megoldási javaslatot.”
Arc relocation Hungary
„Cégünk immár 7-ik éve használja a Bitrix24 rendszerét, mely a folyamataink szinte teljes spektrumát lefedi.
Minden szolgáltatásunk lekövetése ebben történik, a megbízástól a számlázásig, ami nagy segítség számunkra, további külső alkalmazásokkal is jól használható, ezért összességében nagyon pozitív a megítélésünk róla.”