bitrix, CRM, ERP, közösségi intranet, intranet
was successfully added to your cart.

Hatékony ötletmenedzsment kis csapatod számára

Az ötletek nem érnek semmit, ha nem valósítjuk meg őket. Hogy a legtöbbet hozhasd ki kis csapatod kreatív elméiből, nem hagyhatod, hogy az ötletbörze eredménytelenül végződjön. Be kell vezetned egy rendszert az ötletek kezelésére, egészen a kezdeti ösztönös megérzések fellépésétől a teljes végrehajtásig.

Az ötletmenedzsment három fázisa

Az ötletmenedzsmentnek három létfontosságú fázisa létezik:

  1. fázis: Rögzítés / Bevitel
  2. fázis: Visszajelzés / Elemzés
  3. fázis: Döntés/ Cselekvés.

Mindhárom fázisra szükség van. Egy kisebb csapattal gyorsabban térhetsz át egyikről a másikra, de még így is fontos, hogy a megfelelő sorrendben haladj, annak érdekében, hogy az ötletek hatékonyan legyenek kezelve.

1. fázis: Hatékony ötletgyűjtés

otletGyakran a legjobb ötletek azok, amelyek egy kissé őrülten hangzanak. Sajnálatos módon ezek az ötletek azok, melyeket a legnagyobb valószínűséggel el fogunk utasítani, pont azért, mert őrülten hangzanak. Fontos, hogy egy valóban egy nyitott környezetet hozzunk létre, ahol az ötletek előjöhetnek és kibontakozhatnak. Minden ötletet egyformán kell fogadnunk annak érdekében, hogy továbbra is minél több ötlet szülessen. A mennyiség gyakran minőséget szül; tudasd csapattagjaiddal, hogy minden ötletet örömmel fogadsz. Minél több van belőlük, annál jobb. Olyan ez, mint az aranymosás: van, hogy sok iszapot kell átszitálni, mire megtalálod az aranyrögöt.

Levonható következtetés: Tedd az első fázist egy barátságos, nyitott környezetté és éreztesd csapatod tagjaival, hogy minden ötletet szívesen fogadsz. Nem ez a megfelelő hely és idő a gyengepontok elemzésére és a költségvetés megvitatására. Ez egy olyan hely, ahol minden ötletet rögzítesz, kiválogatod őket az általuk megcélzott probléma vagy projekt alapján, majd sorba rendezed őket a második fázishoz, ahol visszajelzést kapnak.

2. fázis: Hatékony megbeszélés

megbeszelesFontos, hogy a valóságot szem előtt tartva tekintsünk az ötletekre. Egy objektív megvitatás, több csapattag bepillantásával a témába, a megfelelő mód arra, hogy eldöntsd, egy ötlet továbbhalad, vagy eltűnik. A legtöbb ember először negatívan fog reagálni az új, vagy számukra idegen ötletekre. Ez az ismeretlenség átka, mellyel minden újítónak szembe kell néznie. Hozz létre néhány szabályt a visszajelzéshez, hogy egyensúlyban tartsd azt. Nem akarsz szükségtelen negativitást, viszont ésszerű elemzést és objektív gondolkodást igen.

A szabályok lehetnek a következőek:

  • a megvitatás lehetőségének korlátozása olyan emberekre, akik közvetlenül kapcsolódnak az ötlet által megcélzott problémához/
  • a személyes kritika kizárása. A kisebb csapatok ápolják az ismeretséget, ami közelséghez, de egyben konfliktushoz is vezethet.
  • konkrét és bizonyítékalapú visszajelzés igénylése. Ahelyett, hogy azt mondanák „Nem hiszem, hogy ez működni fog…” a csapattagok megtanulják azt mondani, hogy „Nem hiszem, hogy az ötlet X része működni fog Y tapasztalatok és Z adatok miatt.”

Levonható következtetés: A második fázis egyfajta fórum, amely lehetővé teszi az ahhoz szükséges emberek számára, hogy egy pár ötlet felett „verjenek tábort” és megvitassák azokat. Az útmutatók bevezetése segít abban, hogy a megbeszélések személyes helyett termékenyek legyenek, valamit abban, hogy az ötletek gyorsabban haladjanak a megvalósítás felé.

3. fázis: Hatékony végrehajtás

otlet_sikerSzabj meg egy időkorlátot minden ötlet megvitatására. Míg lehet, hogy némely ötlethez egy kicsit több kutatásra van szükség, tedd meg a kellő minimumot ahhoz, hogy megalapozott döntést hozhass. Minden másodperc, melyet megvitatással töltesz, egy elpazarolt másodperc abból a fázisból, melyben eredmények is születnek: a végrehajtás fázisából. Akadályozd meg, hogy a megbeszélések elhúzódjanak egy olyan ötlet miatt, mely egyszerűen még nem áll készen a megvalósításra. Hozd meg a döntést, gyorsan és véglegesen. Azokra az ötletekre vonatkozóan, melyeket elfogadsz, tartsd észben ezt a két igazságot:

  1. Mindenki szereti, ha elismerést kap.
  2. A végrehajtás fontosabb, mint az ötletalkotás.

Egy középszerű ötlet kitűnően végrehajtva többet fog elérni vállalkozásod számára, mint egy kitűnő ötlet félig végrehajtva. Az ötlet kitalálójának komoly elismerést jelenthet, ha a kivitelezést is rábízod.

Levonható következtetés: Hozz egyértelmű döntést minden ötlettel kapcsolatban, nevezz ki egy ötletvezetőt, adj neki hozzáférést a szükséges forrásokhoz, költségvetéshez, időhöz és csapattagokhoz, és állj félre az útból.

A végső fázis: Értékelés és jutalmak

Bizonyos idő elteltével hívd össze a csapatot, hogy elemezni tudjátok a sikeres és sikertelen ötleteket is. Be lett fejezve? Jól lett végrehajtva? Működött? Amennyiben igen, jutalmazd meg és ismerd el az ötleten dolgozókat, és nézz utána, hogyan lehetne a továbbiakban is kivitelezni az ötletet, amennyiben az helyénvaló. Amennyiben nem az, próbálj rájönni, miért. Vajon hibás volt az ötlet? Talán a problémák a vezetésben, végrehajtásban vagy a források hiányában rejlenek? Talán volt valami ismeretlen körülmény, mely váratlanul tűnt fel és eltérítette az egész folyamatot a pályájáról? Minél jobban érted az ötletmenedzsmenti rendszeredet, annál hatékonyabb és eredményesebb lehetsz a további ötletek begyűjtésében, elemzésében és végrehajtásában.

A Bitrix24 vállalati intranet ötletmenedzsment funkciójának köszönhetően remek lehetőséget biztosít új ötletek felvetésére, megvitatására, kivitelezésére, sőt, jutalmazásra is.

Forrás: Bitrix24.com

X

A weboldal cookiekat használ a felhasználói élmény növeléséhez. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás