was successfully added to your cart.

Michael Leander: „Az emberek még mindig elkövetik a legósdibb e-mail marketing hibákat”

Michael Leander egy értékesítési profi, több mint húsz év tapasztalattal a háta mögött, akit leginkább az engedélyalapú e-mail marketing gurujaként ismernek. Feltettünk hát neki néhány kérdést az e-mail marketingről, annak múltjáról és jövőjéről.

Melyek a legkomolyabb e-mail marketing hibák, amiket a cégek nap, mint nap elkövetnek?

email symbol on row of colourful envelopesA legtöbb hiba, amit az e-mail marketingesek elkövetnek, ugyanazok, amiket tíz évvel ezelőtt is elkövettek. Az egyik ilyen hiba az, hogy leveleik tartalmát nem igazítják a célközönségük érdeklődéséhez. Legtöbbször arra helyezik a hangsúlyt, hogy ők mit szeretnének közölni, ahelyett, hogy a hallgatóságuk mit szeretne hallani. Ebből kifolyólag hírleveleik átkattintási aránya meglehetősen alacsony. Ezzel együtt erősen kérdésessé válik a marketing-befektetéseik megtérülése.

Egy másik gyakori hiba a fókusz és a következetesség hiánya. A sikeres e-mail marketinghez fókuszáltságra van szükség, hiszen a folyamat sok elemből tevődik össze, melyek közül mindegyik komoly odafigyelést igényel. Vegyük például a mobil eszközöket. Az e-mail marketingesek zöme nem foglalkozik vele, hogy a kiküldött levelek milyen formában jelennek meg a különböző hordozható eszközökön. A felhasználói szokások egyre gyorsabban változnak, az e-mail marketingesek egyik fő feladata, hogy tartsák a tempót ezzel a változással és minden eszközön a lehető legjobb élményt biztosítsák. Mindehhez nem elég egyszerűen egy olyan sablont választani, mely automatikusan igazodik a különböző méretű képernyőkhöz és mobil felületekhez. Tudni kell, hogy hogyan ragadhatjuk meg a felhasználók figyelmét, hogyan érjük el, hogy a megfelelő reakciót váltsuk ki belőlük. Ezt az asztali számítógépek esetében sem könnyű elérni, de a mobil eszközöknél még nehezebb.

Ideális helyzetben az e-mail marketingnek olyannak kellene lennie, mint egy beszélgetés. Egy kétirányú kommunikáció, ahol a küldők folyamatosan értékeket közvetítenek a címzettek felé. Ennek a megértése és a megfelelő megvalósítás a sikeres e-mail marketing kulcsa. Emellett kiemelt figyelmet kell szentelnünk minden egyes címzettnek. Remek megoldást jelenthet, ha adatokat egy marketing-adatbázisba vagy CRM (ügyfélkapcsolat-kezelő) rendszerbe gyűjtjük, hiszen így lehetőségünk nyílik figyelemmel követni azt, hogy ki miként reagál a leveleinkre és még célzottabb, relevánsabb ajánlatokat küldhetünk nekik a jövőben. A legtöbb e-mail marketinges sajnos nem él ezzel a lehetőséggel, így ezt is felvehetjük a leggyakoribb marketing hibák sorába.

Rengeteg változás történt az utóbbi évtizedben, a CAN-SPAM törvény, az online kommunikáció áttevődése az e-mailről a közösségi oldalakra, a mobilos üzenetküldő alkalmazások elszaporodása, stb. Melyek azok az e-mail marketing eszközök, melyek ezek ellenére is működnek és melyek váltak elavulttá?

Mindezen változások ellenére én továbbra is azt mondom, hogy az e-mail marketing alapjai nem változtak. Igen, több az akadály és a megkötés, mint korábban, de egy komoly marketingesnek tudnia kell, hogy hogyan kezelje ezeket eredményesen. Ahogy arról már szó volt, a sikeres e-mail marketing alapja, hogy a küldő értéket közvetítsen a címzett felé és azt is kiemelném, hogy az e-mail kampánynak engedély- vagy feliratkozás-alapúnak kell lennie. Az engedély nélkül e-mail küldés kevésbé hatékony, de azt nem mondanám, hogy teljesen elavult és értelmetlen. Sok országban már törvénybe ütközik az engedély nélküli reklámküldés, de sajnos még így is vannak agresszív e-mail marketingesek, akik érnek el kisebb-nagyobb sikereket ezzel a módszerrel.

Összefoglalva tehát, a jól megtervezett tartalom, a helyes időzítés és gyakoriság még mindig ugyanúgy az eredményesség alapja, mint régebben, egyszerűen csak ki kell egészíteni ezeket az alapokat a mobil eszközök és alkalmazásaik által támasztott új elvárások kielégítésével.

spam-email

Az elkövetkező tíz évben hogyan fog változni az e-mail marketing?

Nem tudom megmondani, hogy mi lesz tíz év múlva, de nem lepődnék meg, ha az e-mail marketing, még akkor is jól működne. Az elkövetkező években további komoly változtatásokra számítok az internetszolgáltatók részéről, akik mindent el fognak követni, hogy minél hatékonyabban védjék ügyfeleiket a nem kívánt kommunikációtól. Lesznek még változások abban is, ahogyan a fogyasztók és a cégek kapcsolatba lépnek egymással az online világban, remélhetőleg ezek között lesznek olyanok is, melyek segítségével mi, e-mail marketingesek még eredményesebben szólíthatjuk cselekvésre a címzetteinket. Úgy hiszem, a hallgatóság jobban meg fogja majd érteni, hogy mire, mikor és hol ad engedélyt. Valószínűleg egyre több lesz az időalapú engedély és hírlevél-feliratkozás. Ez azt jelenti, hogy valaki csak egy bizonyos időszakra iratkozik fel a hírlevelekre, majd annak lejártával automatikusan lekerül a levelezési listáról. Ez több iparágban rendkívül hasznos lehet. Emellett a számítógépek és a mobil eszközök értesítési rendszere is okosabbá válik majd, így a felhasználó megadhatja, hogy a bizonyos típusú üzeneteket melyik eszközén szeretné megtekinteni.

Az önuralom talán az egyik legfontosabb kihívás az e-mail marketingeseknek. Van valami tipped, hogyan kerüljék el, hogy túl gyakran küldjenek e-maileket az ügyfeleknek és érdeklődőknek?

email_marketingA gyakoriság a kommunikáció minden egyes formájának az egyik legfélreértettebb része. A magasan képzett emberek gyakran gondolják úgy, hogy mindenre, így a kommunikáció gyakoriságára is van egy egységes jó és rossz formula, amit minden helyzetre rá lehet húzni. Ez persze nincs így, a gyakoriság nagyban összefügg a relevanciával és az értékkel. Ha egy cég képes naponta kétszer releváns és értékes információkat küldeni a hallgatóságának, akkor ez a megfelelő gyakoriság. Ha viszont egyáltalán nem képes ilyen információkkal ellátni a hírlevél-feliratkozókat, akkor bármilyen gyakoriság rossz.

Mivel nagyon gyakran utazom, sok hírlevelet kapok légitársaságoktól, de hiába vagyok arany vagy gyémánt fokozatú tag sokuknál, a legtöbbjük mégis hetente többször irreleváns ajánlatokkal bombáz. Ezek semmiféle értéket nem képviselnek a számomra, és be kell vallanom, hogy igencsak irritálnak, amivel azt érik el ezek a légitársaságok, hogy a szememben egyre inkább csökken a pozitív megítélésük.

Milyen forrásokból érdemes tájékozódnia azoknak az e-mail marketingeseknek, akik folyamatosan a szakma csúcsán szeretnének maradni?

Nagyon sok jó és használható forrás áll rendelkezésre. Az én tanácsom, hogy olvassanak, amennyit csak tudnak, nézzenek webináriumokat, vegyenek részt szemináriumokon és workshopokon. A Dave Chaffey vezette SmartInsights remek forrás a marketingesek számára, ahogy a Markedu is, mely ingyenes webináriumokat tart.

Köszönjük, Mike!

Forrás: Bitrix24.com

X

A weboldal cookiekat használ a felhasználói élmény növeléséhez. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás